Tips voor het solliciteren!

1. Voorbereiding op de vacature

  • Neem de vacature goed door: noteer wat de belangrijkste vaardigheden en ervaringen zijn die er worden gevraagd.
  • Zoek het bedrijf op: ga de website bekijken, wat is hun missie en visie en wat zijn de recente ontwikkelingen van het bedrijf?
  • Hoe is de bedrijfscultuur: kijk op LinkedIn voor de ervaringen van (ex-)medewerkers en ontdek wat voor het bedrijf belangrijk is.

2. Het optimaliseren van jouw CV en sollicitatiebrief

 

  • Pas je CV aan per sollicitatie: denk hierbij aan trefwoorden uit de vacature die ook aansluiten bij jou vaardigheden.
  • Leg de focus op je prestaties in plaats van op je taken: wat was er aan de hand? Wat was jouw taak? Hoe heb jij dit gedaan? Wat was het resultaat?
  • Maak je sollicitatiebrief persoonlijk:  leg een duidelijke verbinding tussen de ervaring die jij hebt en wat de behoeften van het bedrijf zijn.
Sollicitatiebrief voorbeeld
Afbeelding

3. Voorbereiding op je sollicitatiegesprek

  • Oefen met veel voorkomende vragen: denk hierbij aan: “Wat zijn jouw sterke en zwakke punten?” en “Waarom wil je hier graag werken?”.
  • Beantwoord gedragsgerichte vragen met concrete voorbeelden: bij sollicitaties krijg je vaak vragen zoals: “Kun je een voorbeeld geven van een moeilijke situatie op het werk en hoe je die hebt opgelost?” Het is belangrijk om deze vragen te beantwoorden met een duidelijk voorbeeld. Hoe geef je daar antwoord op? Dat doe je als volgt:

1. Beschrijf de situatie
Vertel kort wat er gebeurde. Waar was je? Wat was het probleem of de uitdaging?

2. Leg uit wat jouw taak hierin was
Wat was jouw rol in deze situatie? Wat moest je doen om het probleem aan te pakken?

3. Welke acties heb jij ondernomen
Wat heb jij gedaan om de situatie op te lossen?

4. Geef het resultaat aan
Wat gebeurde er na jouw actie? Wat was het resultaat van je inspanningen? Was er een verbetering? Zorg ervoor dat je het resultaat meetbaar maakt als dat mogelijk is.

  • Bereid vragen voor de werkgever voor: denk hierbij aan wat de groeimogelijkheden zijn, hoe de teamdynamiek is of over toekomstige projecten.

 

4. Non-verbale communicatie en presentatie 

  • kleding en uitstraling: kleed je passend naar de bedrijfscultuur, denk hierbij vaak aan business casual.
  • Houding en oogcontact: toon je zelfvertrouwen en wees goed betrokken in het gesprek.
  • Luister actief: door te knikken en het herhalen van belangrijke punten laat je zien dat je aandachtig bent.

5. Eventuele follow-up na het gesprek

  • Het sturen van een bedankmail: je benoemt kort wat je uit het gesprek hebt meegenomen en bevestig je enthousiasme.
  • Vraag om feedback: doe dit ook als je afgewezen wordt, dit kan je helpen bij jouw toekomstige sollicitaties.